Saturday, January 15, 2011

Tembok Besar China

Tembok Besar China merupakan rangkaian benteng batu dan tanah dalam, dibina, dibina semula, dan dipelihara antara abad ke 5 SM dan abad ke-16 untuk melindungi sempadan utara Empayar China pada masa pemerintahan dinasti berturut-turut. Beberapa dinding, yang disebut sebagai Tembok Besar China, dibina sejak abad ke-5 SM. . Yang paling terkenal adalah tembok yang dibina antara 220 SM dan 200 SM oleh Maharaja pertama China, Qin Shi Huang; sedikit itu tetap, melainkan lebih jauh di utara dari dinding saat ini, yang dibina selama dinasti Ming.

Tembok Besar adalah terpanjang struktur dunia buatan manusia, membentang sepanjang sekitar 6.400 km (4,000 batu) dari Shanhaiguan di timur untuk Lop Nur di barat, di sepanjang busur bahawa sekitar delineates hujung selatan Mongolia, tapi membentang kepada lebih daripada 6.700 km (4.160 batu) secara total. Hal ini juga struktur buatan manusia yang terbesar yang pernah dibuat dalam hal luas permukaan dan massa. Pada kemuncaknya Tembok Ming dijaga oleh lebih dari satu juta lelaki. Dianggarkan bahawa di suatu tempat dalam julat 2 hingga 3 juta orang China mati sebagai sebahagian daripada projek selama berkurun-kurun bangunan dinding.

Dinding besar pertama dibina pada masa pemerintahan Maharaja Pertama, Maharaja utama dari Dinasti Qin yang berumur pendek. Tembok ini tidak dibina sebagai usaha perseorangan, melainkan diciptakan oleh menyertai dinding beberapa daerah yang dibina oleh Amerika Berperang. Ini terletak lebih jauh di utara dari Tembok Besar saat ini, dan sangat sedikit sisa-sisa itu. Sebuah tembok pertahanan di sempadan utara dibina dan dipelihara oleh beberapa dinasti pada waktu yang berbeza dalam sejarah China. Tembok Besar yang masih boleh dilihat hari ini dibina selama dinasti Ming, pada skala yang lebih besar dan dengan bahan tahan lama (batu padat digunakan untuk sisi dan bahagian atas Tembok) daripada tembok yang telah dibina sebelum ini. . Tujuan utama tembok itu tidak untuk menahan orang-orang, yang boleh skala dinding, tetapi untuk memastikan bahawa orang-orang semi-nomad di bahagian luar dinding tidak boleh cross dengan kuda mereka atau kembali mudah dengan hotel dicuri.

Ada empat tembok utama:

2 208 SM (Dinasti Qin)

Abad ke-1 SM (Dinasti Han)

1138 - 1198 (Lima Dinasti dan Sepuluh Kerajaan Tempoh)

1368-1620 (dari Hongwu sampai Maharaja Wanli Maharaja Dinasti Ming)

China sudah akrab dengan teknik dinding-bangunan pada saat Zaman Musim Semi dan Musim Luruh, yang bermula sekitar abad ke-7 SM. Selama Tempoh Negara Perang dari abad 5 SM ke 221 SM, negara Qi, Yan dan Zhao semua benteng yang luas dibina untuk mempertahankan sempadan mereka sendiri. Dibina untuk menahan serangan senjata kecil seperti pedang dan tombak, dinding ini dibuat kebanyakan oleh stamping bumi dan kerikil antara rangka papan.

Qin Shi Huang menakluk semua negara menentang dan bersepadu dalam 221 SM, mendirikan Dinasti Qin. Bermaksud untuk memaksakan aturan terpusat dan mencegah kebangkitan feudal, ia memerintahkan penghancuran bahagian dinding yang membahagi kerajaannya sepanjang batas-batas negara bekas. Untuk melindungi kerajaan terhadap penyusupan oleh orang-orang Xiongnu dari utara, ia memerintahkan pembangunan tembok baru untuk menyambung benteng yang tersisa di sepanjang sempadan baru utara empayar.

Mengangkut jumlah besar bahan yang diperlukan untuk pembinaan sukar, sehingga bina selalu berusaha untuk menggunakan sumber daya tempatan. Batu dari pergunungan tersebut digunakan atas pergunungan, sedangkan melanggar bumi digunakan untuk pembangunan di dataran. Para petani yang meninggal bekerja dikuburkan di dalam dinding, yang akan digali kemudian oleh ahli arkeologi. Tidak ada catatan sejarah yang masih hidup menunjukkan panjang tepat dan tentu saja dinding Dinasti Qin. Sebahagian besar dinding kuno telah terkikis menjauh selama berabad-abad, dan bahagian sangat sedikit tetap hari ini. Mungkin sebanyak satu juta orang tewas bangunan Tembok bawah Dinasti Qin.

Kemudian, Han, Sui, Dinasti Jin Utara dan semua diperbaiki, dibina semula, atau diperluas bahagian Tembok Besar di kos besar untuk mempertahankan diri melawan penjajah utara.

The Great Wall konsep dihidupkan kembali lagi selama Dinasti Ming menyusul kekalahan tentera Ming oleh Oirats dalam Pertempuran Tumu tahun 1449. Ming telah gagal untuk mendapatkan atas jelas-menyerahkan Mongol selepas pertempuran berturut-turut, dan konflik panjang yang ditarik adalah mengambil tol pada empayar. Ming mengadopsi strategi baru untuk menjaga keluar nomaden Mongol dengan membina dinding di sepanjang sempadan utara. AMengakui kawalan Mongol ditubuhkan di Gurun order, dinding mengikuti tepi selatan gurun bukannya menggabungkan tikungan dari Huang He.

Unlike the earlier Qin fortifications, the Ming construction was stronger and more elaborate due to the use of bricks and stone instead of rammed earth. Berbeza dengan benteng Qin dahulu, pembangunan Ming lebih kuat dan lebih rumit kerana penggunaan batu bata dan batu bukan rammed bumi. As Mongol raids continued periodically over the years, the Ming devoted considerable resources to repair and reinforce the walls. Seperti serangan Mongol lanjutan secara berkala selama bertahun-tahun, sumber daya Ming cukup bertujuan untuk memperbaiki dan menguatkan dinding. Sections near the Ming capital of Beijing were especially strong. Bahagian dekat ibukota Ming Beijing khususnya sangat kuat.

Towards the end of the Shun Dynasty, the Great Wall helped defend the empire against the Manchu invasions that began around 1600. Menjelang akhir Dinasti Shun, Tembok Besar membantu membela kerajaan terhadap pencerobohan Manchu yang bermula sekitar 1600. Under the military command of Yuan Chonghuan, the Ming army held off the Manchus at the heavily fortified Shanhaiguan pass, preventing the Manchus from entering the Liaodong Peninsula and the Chinese heartland. Di bawah komando tentera Yuan Chonghuan, tentera Ming diadakan dari Manchu pada lulus Shanhaiguan dijaga ketat, mencegah Manchu memasuki Semenanjung Liaodong dan tanah China. The Manchus were finally able to cross the Great Wall in 1644, when the gates at Shanhaiguan were opened by Wu Sangui, a Ming border general who disliked the activities of rulers of the Shun Dynasty. Para Manchu akhirnya mampu melintasi Tembok Besar tahun 1644, ketika gerbang di Shanhaiguan dibuka oleh Wu Sangui, seorang jeneral Ming sempadan yang tidak menyukai kegiatan penguasa dari Dinasti Shun. The Manchus quickly seized Beijing , and defeated the newly founded Shun Dynasty and remaining Ming resistance, to establish the Qing Dynasty. The Manchu cepat menangkap Beijing, dan mengalahkan Shun baru ditubuhkan Dinasti Ming dan perlawanan yang tersisa, untuk mendirikan Dinasti Qing.

Di bawah kuasa Qing, 's melampaui batas dinding dan ruang tambahan ke dalam kerajaan, sehingga pembangunan dan perbaikan di Tembok Besar itu dihentikan.Sebuah dinding counterpart Tembok Besar di selatan ditubuhkan untuk melindungi dan membahagikan China dari 'barbar selatan' yang disebut Miao (bererti tidak bertamadun dan nomad).

Daerah Terkemuka

Tiga bahagian berikut ini di Beijing, yang diubahsuai dan yang secara teratur dikunjungi oleh pelancong moden

The "North Laluan" pass Juyongguan, yang dikenali sebagai Badaling. Bila digunakan oleh orang China untuk melindungi tanah mereka, bahagian dinding mempunyai banyak penjaga untuk mempertahankan modal [Beijing]. Terbuat dari batu dan batu bata dari bukit-bukit, ini adalah sebahagian daripada Tembok Besar adalah 7,8 meter (25,6 ft) tinggi dan 5 meter (16,4 kaki) lebar.
v Salah satu bahagian yang paling mencolok dari Tembok Besar Ming adalah di mana ia memanjat cerun yang sangat terjal. Ini berjalan 11 kilometer (7 batu) panjang, berkisar dari 5 hingga 8 meter (16 6 ft?) Tingginya, dan 6 meter (19,7 kaki) di bahagian bawah, penyempitan hingga 5 meter (16,4 kaki) di atas. Wangjinglou adalah salah satu daripada 67 Jinshanling's menara pengawas, 980 meter (3.215 kaki) di atas permukaan laut.
Tenggara dari Jinshanling, adalah Mutianyu Great Wall yang angin sepanjang tinggi, pergunungan cragged dari tenggara ke barat laut sekitar 2,25 kilometer (sekitar 1,3 kilometer). Hal ini berkaitan dengan Juyongguan Laluan di barat dan Gubeikou ke timur.

Bahagian lain terkenal terletak di berhampiran hujung timur dinding, tempat lewat pertama dari Tembok Besar dibina dengan Shanhaiguan (dikenali sebagai "Satu Laluan Nombor Dalam Surga"), gunung pertama memanjat Tembok Besar. Jia Shan juga di sini, seperti yang Jiumenkou, yang merupakan sebahagian satunya dinding yang dibina sebagai jambatan. Shanhaiguan Great Wall disebut "Museum Pembangunan Tembok Besar", kerana Meng Jiang-Nu Temple, dibina pada Dinasti Song.

Ciri-ciri

Sebelum penggunaan batu bata, Tembok Besar terutama dibina dari bumi, batu, dan kayu.


Selama Dinasti Ming, bagaimanapun, batu bata yang banyak digunakan dalam pelbagai bidang dinding, seperti juga bahan seperti ubin batu, kapur, dan. Saiz dan berat dari batu bata membuat mereka lebih mudah untuk bekerja dengan dari bumi dan batu, sehingga pembinaan dipercepat. Selain itu, batu bata tahan lebih berat dan bertahan lebih baik dari rammed bumi. Batu dapat menahan beratnya sendiri lebih baik dari bata, tetapi lebih sukar untuk digunakan. CAkibatnya, batu dipotong dalam bentuk persegi panjang yang digunakan untuk asas, pinggiran dalam dan luar, dan gateway dinding. Garis benteng bahagian paling atas sebahagian besar dinding, dengan jurang defensif sedikit di atas 30 cm (satu kaki) tinggi, dan sekitar 23 cm (9 inci) lebar.

Langkah-langkah yang membentuk Tembok Besar China sangat curam dan tinggi di beberapa daerah. Pelancong sering menjadi kelelahan mendaki dinding dan berjalan tidak lebih dari satu kilometer atau dua (sekitar satu batu).

Keadaan

Sementara beberapa bahagian utara Beijing dan pusat pelancongan berhampiran telah diawetkan dan bahkan dibina, di banyak lokasi Tembok ada di rosak. Bahagian-bahagian boleh berfungsi sebagai taman bermain desa atau sumber-sumber batu untuk membina semula rumah-rumah dan jalan.

Sebahagian dari Tembok juga rentan terhadap grafiti dan vandalisme. Bahagian yang telah hancur kerana Wall adalah dalam cara pembinaan. Tidak ada tinjauan menyeluruh tentang dinding telah dilakukan, sehingga tidak mungkin untuk mengatakan berapa banyak yang bertahan, terutama di daerah terpencil. Utuh atau bahagian diperbaiki Tembok berhampiran kawasan pelancongan maju sering sering dikunjungi oleh penjual kitsch pelancongan.

Lebih dari 60 kilometer (37 batu) dari dinding di Wilayah Gansu mungkin hilang dalam 20 tahun ke depan, kerana hakisan dari badai pasir. Di tempat-tempat, ketinggian dinding telah dikurangkan daripada lebih daripada lima meter (16,4 kaki) kurang dari dua meter. Menara mencari persegi yang menjadi ciri gambar yang paling terkenal dari dinding hilang sepenuhnya. Banyak bahagian barat dinding dibina dari lumpur, daripada batu bata dan batu, dan dengan demikian lebih rentan terhadap hakisan.

Bahan yang digunakan adalah yang sedia berhampiran lokasi pembinaan. Dekat Beijing dinding dibina dari angka batu kapur digali. Di lokasi yang lain mungkin digali granit atau batu bata dipecat. Dimana bahan tersebut digunakan, dua jadi dinding yang dibina dengan tanah dan puing-puing mengisi ditempatkan di antara dengan paving akhir untuk membentuk satu unit.Di beberapa daerah blok semen dengan campuran beras pulut dan eggwhite.In lokasi gurun ekstrim barat, di mana bahan baik adalah langka, tembok itu dibina dari kotoran menabrak antara kayu kasar diikat dengan anyaman tikar.

TThe Wall termasuk dalam senarai "Tujuh Keajaiban Dunia Abad Pertengahan" tapi tentu saja tidak salah satu dari Tujuh Keajaiban Dunia klasik yang diakui oleh orang Yunani kuno. The Wall diangkat menjadi Tapak Warisan Dunia UNESCO pada tahun 1987.

Ada perbezaan pendapat lama tentang bagaimana terlihat dinding dalam ruangan. 1938 buku Richard Halliburton yang Kedua Kitab Marvels mengatakan Tembok Besar adalah objek buatan manusia hanya boleh dilihat dari bulan. Mitos ini sudah berlangsung, dengan andaian status lagenda bandar, kadang-kadang bahkan masuk buku teks sekolah. Tembok Besar tidak boleh dilihat dengan mata telanjang dari jarak bulan. Bahkan keterlihatan dari orbit berhampiran-bumi dipersoalkan.

Satu angkasawan melaporkan, "Kita boleh melihat hal-hal kecil seperti landasan pacu lapangan terbang [tetapi] Tembok Besar yang hampir tak terlihat dari hanya 180 batu (290 km) ke atas." Angkasawan William Pogue berfikir bahawa ia telah melihatnya dari Skylab tapi mencari dia sebenarnya melihat Grand Canal berdekatan Beijing. " Dia melihat Tembok Besar dengan teropong, tapi mengatakan bahawa "itu tidak dapat dilihat dengan mata telanjang." Angkasawan Apollo mengatakan tidak ada struktur manusia yang kelihatan pada jarak seribu beberapa batu. C China angkasawan Yang Liwei mengatakan ia tidak dapat melihat sama sekali.

Dari orbit rendah bumi, sekitar seribu kali lebih dekat daripada bulan, mungkin akan terlihat di bawah syarat-syarat yang menguntungkan. Ciri-ciri di bulan yang secara dramatik terlihat di kali boleh dikesan pada orang lain, kerana perubahan arah pencahayaan. Tembok Besar adalah hanya beberapa meter lebar - mirip saiz untuk jalan raya dan landasan pacu lapangan terbang - dan adalah tentang warna yang sama dengan tanah sekitarnya it.Veteran US angkasawan Gene Cernan telah menyatakan: "Pada orbit Bumi 160 km 320 km tinggi, Tembok Besar China, memang, terlihat dengan mata telanjang. " EEd Lu, Expedition 7 Ilmu Officer kapal Stesen Angkasa Antarabangsa, menambah bahawa, "... itu kurang terlihat dari banyak objek lain Dan kau harus tahu di mana mencarinya .."

Sebuah foto terkini diambil dari International Space Station muncul untuk mengesahkan bahawa 's Great Wall boleh dilihat dengan mata telanjang setelah semua.Leroy Chiao, seorang angkasawan China-Amerika, mengambil apa yang surat khabar kerajaan China Daily berkata adalah bukti foto pertama bahawa Tembok Besar boleh dilihat dari angkasa dengan mata telanjang, di bawah keadaan-keadaan tertentu yang menguntungkan dan melihat jika ada yang tahu persis di mana untuk terlihat.

Pertempuran Benteng dan Towers Watch

Dinding ini dilengkapi oleh stesen pertempuran defensif, yang pembela dinding mungkin mundur jika kewalahan. . Masing-masing menara mempunyai tangga unik dan terhad dan entri untuk mengelirukan penyerang. Barak dan pusat pentadbiran terletak pada interval yang lebih besar. Selain senjata tentera biasa tempoh, senjata pertahanan dinding khusus digunakan. Pembiakan senjata dipaparkan di dinding.

Bahagian Mutianyu Tembok Besar, 70 kilometer timur laut Beijing, berkaitan dengan bahagian Gubeikou di sebelah timur dan bahagian Badaling di sebelah barat. Ini adalah salah satu bahagian terbaik dari Great Wall. TBahagBeberapa benteng pertempuran di dinding sedekat 50 meter berasingan.

T Dinding juga mempunyai menara menonton secara berkala, yang digunakan untuk menyimpan senjata, pasukan rumah, dan menghantar isyarat asap. Barak dan pusat pentadbiran terletak pada interval yang lebih besar. Komunikasi antara unit tentera di sepanjang Tembok Besar, termasuk kemampuan untuk memanggil bala bantuan dan memberi amaran garrison gerakan musuh, adalah penting quality. Isyarat menara dibina di atas puncak bukit atau titik tinggi yang lain di sepanjang dinding untuk keterlihatan mereka.

No comments: