Thursday, March 3, 2011

TINGKATAN 5


SKEMA MAC 2011

SMK.KOTA

Jawapan struktur

Soalan 1

a

F1

berasaskan titah perintah raja

F2

Semua titah perintah raja akan diukir pada tiang batu undang-undang tersebut dapat dibaca oleh rakyat

F3

Tiang-tiang tersebut dikenali sebagai Tiang Asoka

undang-undang tersebut mementingkan kesejahteraan dan keadilan rakyat

Mana-mana 2x 1m = 2

b

F1

sebagai titah dan perintah diraja.

F2

Menjamin kesejahteraan rakyat dan pemerintahan yang adil

F3

Memastikan rakyat mengetahui titah perintah raja yang diukir di tiang batu

Mana-mana 2 x 1m = 2

c

F1

tidak menekankan kekuatan ketenteraan

F2

menekankan dasar yang lebih lembut dan terbuka untuk meluaskan pengaruh

memberikan penekanan kepada ajaran Buddha.

F3

segala titah perintah dan undang-undang diukir pada tiang batu yang didirikan di tepi-tepi jalan dapat dibaca oleh rakyat.

F4

sentiasa berpegang kepada konsep kesejahteraan rakyat dan konsep keadilan.

F5

berusaha menyebarkan agama Buddha secara aman dan bukan secara ketenteraan

F6

Hubungan diplomatik dilaksanakan

Mana-mana 2 x 1m = 2

d

F1

Peperangan akan membawa banyak kemusnahan, penderitaan dan kematian.

F2

Penaklukan boleh dibuat secara diplomasi, contohnya melalui penyebaran agama Buddha.

F3

Kemajuan dan kestabilan politik memerlukan pentadbiran yang cekap.

F4

Pembentukan satu birokrasi pentadbiran amat perlu bagi melaksanakan dan melicinkan pentadbiran.

F5

Kerjasama, tolak ansur, dan toleransi perlu dipraktikkan dalam kehidupan supaya dapat menghindari dan menyelesaikan sebarang masalah yang timbul.

F6

Undang-undang dan peraturan merupakan satu cara kawalan sosial untuk menjamin kesejahteraanlkeamanan negara.

Mana-mana 2 x 1m = 2

e

F1

berpecah belah akibat ketidakcekapan pemerintah selepas Asoka

F2

perebutan kuasa sesama sendiri.

F3

Wilayah-wilayah yang jauh daripada pusat pemerintahan membebaskan diri

F4

Berlaku banyak pemberontakan oleh ketua-ketua tempatan.

F5

Tentangan daripada golongan Brahmin yang tidak berpuas hati dengan dasar-dasar pemerintahan Asoka, yang menjadikan agama Buddha sebagai dasar pemerintahan negara

F6

golongan Brahminm merasa terabai.

F7

Kelemahan kerajaan pusat menyebabkan timbulnya banyak kekacauan dan menjejaskan keupayaan tentera untuk mengembalikan keamanan.

F8

Kerajaan pusat tidak berupaya memperoleh cukai daripada wilayah-wilayah

F9

usaha­-usaha pembangunan negara terjejas sehingga menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan rakyat.

Mana-mana 2 x 1m = 2

2(a)

F1 Perang Badar

F2 Perang Uhud

F3 Perang Khandak

F4 Perang Tabuk

Mana-mana 2 x 1 m

1

1

1

1

[ 2m ]

(b)

F1 Tidak dibenarkan membunuh orang yang lemah seperti orang tua,

F2 kanak-kanak, wanita, orang sakit dan orang yang menyerah diri

F3 Tidak dibenarkan membunuh binatang ternakan

F4 Dilarang memusnahkan tanam-tanaman

F5 Dilarang merobohkan tempat ibadat

Mana-mana 2 x 1 m

1

1

1

1

1

[ 2 m ]

(c )

F1 Apabila diserang oleh musuh

F2 Untuk mencari keamanan

F3 Untuk memelihara tempat ibadat

F4 Menjaga maruah negara

F5 Memelihara daripada kemusnahan harta benda

F6 Melindungi orang yang tidak berdosa

Mana-mana 2 x 1 m

1

1

1

1

1

1

[ 2 m ]

(d)

F1 Nabi Muhammad s.a.w. mengampunkan tawanan Perang Badar

F2 Tawanan wanita dan kanak-kanak dibebaskan

F3 Tawanan lelaki diberi syarat untuk membebaskan diri

F4 Mereka perlu mengajar sepuluh kanak-kanak membaca dan menulis sehingga pandai

Mana-mana 2 x 1 m

1

1

1

1

[ 2 m ]

(e)

F1 Mengamalkan akhlak yang mulia

F2 Saling bertolak ansur

F3 Kepimpinan melalui teladan

F4 Menghormati hak asasi

F5 Mengelakkan isu-isu sensitif dipersoalkan seperti agama, bahasa, institusi pemerintahan

(Mana-mana yang munasabah)

Mana-mana 2 x 1 m

1

1

1

1

1

[ 2 m ]

Soalan

Butiran

Markah

3(a)

(b)

(c)

(d)

(e)

`4.(a)

(b)

(c)

(d)

(e)

5. (a)

(b)

(c)

6.(a)

(b)

(c)

7.(a)

(b)

(c)

8.(a)

(b)

(c)

F1 Dasar sesebuah negara meluaskan pengaruhnya

F2 Menjajah negara lain untuk kepentingan tertentu

Mana-mana 2 x 1 m

Penggunaan kapal wap

F1 Membolehkan muatan lebih banyak

F2 Mempercepatkan perjalanan Timur-Barat

F3 Menjadikan perjalanan lebih selamat

F4 Menjimatkan kos

Penciptaan telegraf

F1 Memudahkan urusan perdagangan

F2 Mempercepatkan arahan kepada pegawai di tanah jajahan

F3 Membolehkan ahli perniagaan berhubung dengan wakil

mereka di Timur

F4 Menjadikan perdagangan antarabangsa lebih pesat

Mana-mana 8 x 1 m

F1 Kedudukan yang strategik antara China dengan India

F2 Berdekatan dengan kawasan pasaran di India dan China

F3 Tanah yang subur

F4 Kaya dengan bahan mentah

Mana-mana 4 x 1 m

F1 Untuk meluaskan tanah jajahan

F2 Semakin luas tanah jajahan, semakin tinggi sanjungan

F3 Keluasan tanah jajahan melambangkan kekuatan dan

kekayaan

Mana-mana 3 x 1 m

F1 Kelengkapan senjata yang moden

F2 Pembesar tempatan tidak bekerjasama / bersatu padu

F3 Pencapaian Barat dalam bidang saing dan teknologi

F4 Perjuangan pembesar tempatan hanya bersifat setempat dan

tempatan

F5 Tipu muslihat Barat melalui perjanjian

F6 Mana-mana jawapan yang munasabah

Mana-mana 6 x 1 m

F1 Rentap

F2 Linggir

F3 Syarif Masahor

F4 Datu Patinggi Abdul Gapur

F1 Menentang penaklukan James Brooke

F2 Enggan menyerahkan daerah mereka

F3 Menghalang pelayaran orang Iban di Sungai Saribas

F4 Kerana tindakan menghapuskan orang Iban di Sungai Skrang

F5 James Brooke anggap orang Iban sebagai lanun

F6 Menghalang kezaliman James Brooke di Sungai Skrang

F7 Menolak penguasaan James Brooke di Sungai Rajang

F8 Mereka kehilangan kuasa memungut cukai

F9 Kehilangan pengaruh terhadap penduduk tempatan

F1 Menyerang kapal Nemesis di Batang Lupar

F2 Manyerang pasukan James Brooke di Kubu Nanga Skrang

F3 Menyerang kubu James Brooke di Kanowit

F4 Menyerang James Brooke di Kuching

F1 Bertempur dengan penentang secara terbuka

F2 Membakar kampung Rentap dan pengikutnya

F3 Menyerang Rentap di Bukit Sadok

F4 Sultan Brunei menyerahkan Syarif Masahor kepada British di

Singapura

F5 Belanda menahan Syarif Masahor di Betawi

F6 Menyerahkannya kepada James Brooke

F1 Perlunya semangat setia negara yang tinggi

F2 Sanggup berkorban untuk bangsa

F3 Kepentingan sifat bekerjasama, tolong menolong antara

pemimpin dan pengikut

F4 Sikap berdisiplin/gigih berusaha

F5 Kepentingan menguasai ilmu

F6 Menguasai teknologi moden

(Mana-mana jawapan munasabah

.Kesan kedatangan Islam terhadap bahasa Melayu

F1 -Menjadi Lingua franca di kepulauan Melayu

H1a -mampu bersaing dengan bahasa lain didunia

H1b -Menjadi bahasa Ilmu

F2 -Kedatangan Islam memantapkan bahasa Melayu

F3 -Digunakan sebagai bahasa istana

F4 -Menjadi bahasa surat menyurat

F5 -Menjadi bahasa perhubungan antara wilayah

F6 -Menjadi bahasa untuk berdakwah

F7 -Sebagai bahasa pengajaran dan pembelajaran

F1 -Kepercayaan lama seperti memuja semangat dan keramat mulai hilang

F2 -Cara hidup Islam telah diasimilasikan

H2a -Amalan memakai tudung dan bersongkok

F3 -Ajaran Islam dijadikan sebagai ad-din atau cara hidup yang lengkap dan menyeluruh

F4 -Konsep kelas dalam masyarakat digantikan dengan konsep persaudaraan

F5 -Nilai-nilai hidup Islam dijadikan amalan dalam kehidupan seharian

H5a -contohnya amalan tolong-menolong,hormat menghormati dan bekerjasama

H5b -Sikap dan amalan bersatu padu dalam kalangan orang kampung diperkukuhkan

Pengaruh kesenian Islam

F1 -Seni khat dapat dilihat pada batu nisan dan ukiran kayu

H1a -tulisan abjad Arab diukir cantik pada batu nisan

H1b -ukiran pada batu nisan Malik Ibrahim yang dibawa dari Gujerat

H1c -makam Naina Hisham al-din yang ditemui di pasai turut mengandungi sayair dan pola hiasan

daun yang berunsur Parsi

F2 -Seni khat turut diukir pada batu bersurat,dan bilah mata keris

H2a -merakamkan ayat suci al-Quran,hadis serta catatan sejarah pemerintahan tempatan

H2b -ayat suci al-Quran ditatahkan dengan emas,perak dan permata

H2c -Batu bersurat Terengganu yang bertarikh 1303 Masihi merupakan seni khat tertua

F3 -seni ukiran kayu kayu masyarakat Melayu turut dipengaruhi seni khat Islam

H3a -unsur seni kaligrafi Islam turut menggunakan huruf Arab,ayat al-Quran dan tulisan jawi

H3b -pada bangunan masjid,surau dan rumah kediaman terdapat rangkaian tulisan al-Quran

F4 -Pengaruh seni bina Islam turut terserlah pada bangunan masjid

C4` -contohnya bangunan Masjid Ubudiah Kuala Kangsar

Perkembangan undang-undang syariah

F1 -Pemimpin kerajaan Islam Asia Tenggara memperkenalkan undang-undang syariah

H1a -bertujuan menjamin kesejahteraan rakyat dan negeri

F2 -Undang-undang Islam masih tidak dapat dilaksanakan kerana masih terikat dengan undang-undang adat

F3 -Pengendalian undang-undang Islam berkaitan kesalahan jenayah

H3a -seperti kesalahan mencuri,pembunuhan,perniagaan,pembahagian harta pusaka serta perniagaan

F4 -Kerajaan Melayu Melaka mempunyai undang-undang jenayahnya sendiri

H4a -berdasarkan undang-undang jenayah dan adat

H4b -undang-undang jenayah termaktub dalam Hukum Kanun Melaka yang digubal oleh Sultan Muzaffar Syah

H4c -Semasa pemerintahan Sultan Alauddin undang-undang Islam dipraktik dengan tegas di Melaka

F5 -Kerajaan Acheh memiliki sebuah perlembagaan Islam yang dikenali Kanun Mahkota Alam

H5a -menerangkan tanggungjawab raja sebagai pemerintah

H5b -mencatatkan adat istiadat dan peraturan tradisi Acheh

.

Perkembangan sistem pondok

F1 -mula diperkenalkan oleh Kerajaan Perlak di Sumatera

F2 -berkembang di Acheh,Pattani,Jawa dan Tanah Melayu

F3 -di pattani pelajar sekolah pondok terdiri dari masyarakat tempatan dan pelajar dari negeri lain di Asia Tenggara

F4 -pondok turut dikenali sebagi pesantren di Jawa dan dayah di Acheh

F5 -mata pelajaran yang diajar disekolah pondok ialah usuludin,Tasuf,Hadis dan Tafsir

F6 -menggunakah bahasa Melayu dan Arab sebagai pengantar

F7 -pelajar menyediakan sendiri keperluan di sekolah pondok seperti makanan dan minuman

F8 -kauam wanita turut diberi peluang belajar disekoklah pondok

.Pengaruh dalam ekonomi

F1 -Islam menggalakkan umatnya mencari rezeki yang halal

F2 -melarang perbuatn mengemis

F3 -Islamgalakkan umatnya berniaga dan amalkan unsur halal

F4 -Amalan riba,penipuan dan penindasan di larang dalam perniagaan

F5 -Sifat berjimat dan bersungguh-sungguh amat digalakkan

F1-kedatangan Islam mengubah budaya masyarakat dengan cara hidup yang berorientasikan Islam

C1a-cara berpakaian iaitu bertudung kepala dan bersongkok

F2-Islam dijadikan sebagaibAd-Din iaitu cara hidup yang lengkap dan menyeluruh

F3-kedatangan Islam telah mengubah sistem sosial masyarakat yang mempunyai kelas kepada konsep persaudaraan dan persamaan taraf sesama manusia

F4-nilai-nilai akhlak Islam dijadikan panduan dalam kehidupan harian

C4a-sifat tolong-menolong, hormat-menghormati dan bekerjasama menjadi budaya masyarakat

F5-kemurnian Islam tergambar dalam cara hidup orang Melayu

C5a-amalan gotong-royong

F6-amalan bersatu padu dan semangat kerjasama dalam kalangan masyarakat kampung dapat dipupuk dan diperkukuhkan

(mana-mana 6 isi x 1 markah )

F1-Syeikh Ismail dan Fakir Muhammad ialah pendakwah terawal

F2-ahli sufi seperti Syarif Amir Sayyid Al-Syirazi dan Tajuddin Al-Asfahani menyebarkan Islam di pasai

F3-di Melaka terdapat pendakwah seperti Syeikh Abdul Aziz, Maulana Abu Bakar dan Maulana Yusuf

F4-menjadikan masjid, istana dan rumah sebagai tempat mempelajari ilmu pengetahuan Islam

H4a-berkembang menjadi pusat pendidikan seperti pondok, pesantren dan dayah di Acheh

F5-muncul ulama tempatan seperti Hamzah Al-Fansuri, Syamsuddin Al-Sumaterani dan Abdul Rauf Singkel

F6-Acheh menjadikan ulama sebagai penasihat raja yang memerintah

H6a-seramai 22 orang ulama ditugaskan di Balai Gadang untuk memberi bantuan kepada pentadbiran Acheh

F7-Islam dapat dipraktikkan dalam politik dan penradbiran Acheh

F8-di Jawa, kebijakan Wali Songo berdakwah berjaya mengislamkan masyarakat tempatan

H8a-menimbulkan kesedaran tentang maksud bekerja dan beramal

H8b-menghapuskan pengangguran dengan mengikis sifat malas

H8c-mengelakkan hidup mewah dan membazir

F9-Wali Songo menjadikan Demak sebagai pusat pergerakan dakwah Islamiah

F10-Wali Songo mendirikan Masjid Agung Demak untuk menjadi markas dakwah Islamiah

(mana-mana 8 isi x 1 markah )

F1-menjamin kestabilan negara

F2-mewujudkan keharmonian dan keamanan

F3-melahirkan masyarakat yang bersatu padu

F4-mendidik akhlak yang baik

F5-melahirkan pemimpin yang adil

(mana-mana jawapan yang munasabah)

F1 Idea-idea pembaharuan yang di bawa dari Timur Tengah

F2 Membetulkan pandangan orang Melayu terhadap Islam

F3 Menjelaskan konsep agama Islam sebenar

F4 Agama Islam dijana dari aspek dunia dan akhirat

F5 Untuk mencapai kemajuan orang Melayu perlu kembali kepada ajaran Islam sebenar

F6 Orang Islam perlu maju dalam bidang ekonomi, sosial, pendidikan dan politik

F7 Konsep menuntut ilmu perlu

F8 Ilmu dunia dan akhirat

F9 Ilmu dunia yang digalakkan ialah berdagang, pertukangan, perubatan, perundangan dan perusahaan

F10 Orang Islam digalakkan berfikiran kritis terhadap penjajah

F11 Raja dan pembesar Melayu perlu memainkan peranan untuk memajukan bangsa Melayu

[Mana-mana 8 x 1m]

F1 Melalui akhbar dan majalah

F2 Al-Imam, neracha, Idaran Zaman dan Pengasuh

F3 Menyebarkan idea pembaharuan Islam

F4 Menyedarkan orang Melayu

F5 Mengkritik penjajah , raja dan pembesar Melayu

F6 Melalui pendidikan

F7 Menubuhkan madrasah

F8 Memberi pendidikan ilmu dunia dan akhirat

F9 Memberi peluang pendidikan kepada kaum wanita

F10 Melalui kegiatan dakwah

F11 Penyebaran risalah

F12 Penulisan novel Hikayat Faridah Hanum

[Mana-mana 6 x 1m]

F1 Melalui penerbitan akhbar, majalah dan novel

F2 Menyampaikan idea perjuangan

F3 Membangkitkan isu-isu kemunduran masyarakat

F4 Membangkitkan kesedaran kebangsaan

F5 Melahirkan ramai tokoh kewartawanan

F6 Komited dan sedar mengenai nasib bangsanya

Mana-mana jawapan yang munasabah

[Mana-mana 6 x 1m]

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

[8m

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

[6m]

1

1

1

1

1

1

1

[6m]

1 comment:

Peace said...

cikgu...oyak lalu la masuk gap0 dlm exam.....ped