SKEMA MAC 2011
SMK.KOTA
Jawapan struktur
Soalan 1
a | F1 | berasaskan titah perintah raja |
|
| F2 | Semua titah perintah raja akan diukir pada tiang batu undang-undang tersebut dapat dibaca oleh rakyat |
|
| F3 | Tiang-tiang tersebut dikenali sebagai Tiang Asoka |
|
|
| undang-undang tersebut mementingkan kesejahteraan dan keadilan rakyat |
|
|
| Mana-mana 2x 1m = 2 |
|
b | F1 | sebagai titah dan perintah diraja. | |
| F2 | Menjamin kesejahteraan rakyat dan pemerintahan yang adil | |
| F3 | Memastikan rakyat mengetahui titah perintah raja yang diukir di tiang batu | |
|
| Mana-mana 2 x 1m = 2 | |
c | F1 | tidak menekankan kekuatan ketenteraan
| |
| F2 | menekankan dasar yang lebih lembut dan terbuka untuk meluaskan pengaruh memberikan penekanan kepada ajaran Buddha.
| |
| F3 | segala titah perintah dan undang-undang diukir pada tiang batu yang didirikan di tepi-tepi jalan dapat dibaca oleh rakyat. | |
| F4 | sentiasa berpegang kepada konsep kesejahteraan rakyat dan konsep keadilan. | |
| F5 | berusaha menyebarkan agama Buddha secara aman dan bukan secara ketenteraan | |
| F6 | Hubungan diplomatik dilaksanakan | |
|
| Mana-mana 2 x 1m = 2 | |
d | F1 | Peperangan akan membawa banyak kemusnahan, penderitaan dan kematian.
| |
| F2 | Penaklukan boleh dibuat secara diplomasi, contohnya melalui penyebaran agama Buddha.
| |
| F3 | Kemajuan dan kestabilan politik memerlukan pentadbiran yang cekap.
| |
| F4 | Pembentukan satu birokrasi pentadbiran amat perlu bagi melaksanakan dan melicinkan pentadbiran. | |
| F5 | Kerjasama, tolak ansur, dan toleransi perlu dipraktikkan dalam kehidupan supaya dapat menghindari dan menyelesaikan sebarang masalah yang timbul.
| |
| F6 | Undang-undang dan peraturan merupakan satu cara kawalan sosial untuk menjamin kesejahteraanlkeamanan negara.
| |
|
| Mana-mana 2 x 1m = 2 | |
e | F1 | berpecah belah akibat ketidakcekapan pemerintah selepas Asoka | |
| F2 | perebutan kuasa sesama sendiri. | |
| F3 | Wilayah-wilayah yang jauh daripada pusat pemerintahan membebaskan diri | |
| F4 | Berlaku banyak pemberontakan oleh ketua-ketua tempatan. | |
| F5 | Tentangan daripada golongan Brahmin yang tidak berpuas hati dengan dasar-dasar pemerintahan Asoka, yang menjadikan agama Buddha sebagai dasar pemerintahan negara | |
| F6 | golongan Brahminm merasa terabai. | |
| F7 | Kelemahan kerajaan pusat menyebabkan timbulnya banyak kekacauan dan menjejaskan keupayaan tentera untuk mengembalikan keamanan. | |
| F8 | Kerajaan pusat tidak berupaya memperoleh cukai daripada wilayah-wilayah | |
| F9 | usaha-usaha pembangunan negara terjejas sehingga menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan rakyat. | |
|
| Mana-mana 2 x 1m = 2 |
2(a) | F1 Perang Badar F2 Perang Uhud F3 Perang Khandak F4 Perang Tabuk Mana-mana 2 x 1 m | 1 1 1 1 [ 2m ] |
(b) |
F1 Tidak dibenarkan membunuh orang yang lemah seperti orang tua, F2 kanak-kanak, wanita, orang sakit dan orang yang menyerah diri F3 Tidak dibenarkan membunuh binatang ternakan F4 Dilarang memusnahkan tanam-tanaman F5 Dilarang merobohkan tempat ibadat
Mana-mana 2 x 1 m
|
1
1
1 1 1
[ 2 m ] |
(c ) | F1 Apabila diserang oleh musuh F2 Untuk mencari keamanan F3 Untuk memelihara tempat ibadat F4 Menjaga maruah negara F5 Memelihara daripada kemusnahan harta benda F6 Melindungi orang yang tidak berdosa
Mana-mana 2 x 1 m
| 1 1 1 1 1 1
[ 2 m ] |
(d) | F1 Nabi Muhammad s.a.w. mengampunkan tawanan Perang Badar F2 Tawanan wanita dan kanak-kanak dibebaskan F3 Tawanan lelaki diberi syarat untuk membebaskan diri F4 Mereka perlu mengajar sepuluh kanak-kanak membaca dan menulis sehingga pandai
Mana-mana 2 x 1 m | 1
1 1 1
[ 2 m ] |
(e) | F1 Mengamalkan akhlak yang mulia F2 Saling bertolak ansur F3 Kepimpinan melalui teladan F4 Menghormati hak asasi F5 Mengelakkan isu-isu sensitif dipersoalkan seperti agama, bahasa, institusi pemerintahan (Mana-mana yang munasabah) Mana-mana 2 x 1 m
| 1 1 1 1 1
[ 2 m ] |
Soalan | Butiran | Markah |
3(a)
(b)
(c)
(d)
(e)
`4.(a)
(b)
(c)
(d)
(e)
5. (a)
(b)
(c)
6.(a)
(b)
(c)
7.(a)
(b)
(c)
8.(a)
(b)
(c)
|
F1 Dasar sesebuah negara meluaskan pengaruhnya F2 Menjajah negara lain untuk kepentingan tertentu
Mana-mana 2 x 1 m Penggunaan kapal wap F1 Membolehkan muatan lebih banyak F2 Mempercepatkan perjalanan Timur-Barat F3 Menjadikan perjalanan lebih selamat F4 Menjimatkan kos
Penciptaan telegraf F1 Memudahkan urusan perdagangan F2 Mempercepatkan arahan kepada pegawai di tanah jajahan F3 Membolehkan ahli perniagaan berhubung dengan wakil mereka di Timur F4 Menjadikan perdagangan antarabangsa lebih pesat
Mana-mana 8 x 1 m
F1 Kedudukan yang strategik antara China dengan India F2 Berdekatan dengan kawasan pasaran di India dan China F3 Tanah yang subur F4 Kaya dengan bahan mentah Mana-mana 4 x 1 m
F1 Untuk meluaskan tanah jajahan F2 Semakin luas tanah jajahan, semakin tinggi sanjungan F3 Keluasan tanah jajahan melambangkan kekuatan dan kekayaan Mana-mana 3 x 1 m F1 Kelengkapan senjata yang moden F2 Pembesar tempatan tidak bekerjasama / bersatu padu F3 Pencapaian Barat dalam bidang saing dan teknologi F4 Perjuangan pembesar tempatan hanya bersifat setempat dan tempatan F5 Tipu muslihat Barat melalui perjanjian F6 Mana-mana jawapan yang munasabah
Mana-mana 6 x 1 m
F1 Rentap F2 Linggir F3 Syarif Masahor F4 Datu Patinggi Abdul Gapur
F1 Menentang penaklukan James Brooke F2 Enggan menyerahkan daerah mereka F3 Menghalang pelayaran orang Iban di Sungai Saribas F4 Kerana tindakan menghapuskan orang Iban di Sungai Skrang F5 James Brooke anggap orang Iban sebagai lanun F6 Menghalang kezaliman James Brooke di Sungai Skrang F7 Menolak penguasaan James Brooke di Sungai Rajang F8 Mereka kehilangan kuasa memungut cukai F9 Kehilangan pengaruh terhadap penduduk tempatan
F1 Menyerang kapal Nemesis di Batang Lupar F2 Manyerang pasukan James Brooke di Kubu Nanga Skrang F3 Menyerang kubu James Brooke di Kanowit F4 Menyerang James Brooke di Kuching
F1 Bertempur dengan penentang secara terbuka F2 Membakar kampung Rentap dan pengikutnya F3 Menyerang Rentap di Bukit Sadok F4 Sultan Brunei menyerahkan Syarif Masahor kepada British di Singapura F5 Belanda menahan Syarif Masahor di Betawi F6 Menyerahkannya kepada James Brooke
F1 Perlunya semangat setia negara yang tinggi F2 Sanggup berkorban untuk bangsa F3 Kepentingan sifat bekerjasama, tolong menolong antara pemimpin dan pengikut F4 Sikap berdisiplin/gigih berusaha F5 Kepentingan menguasai ilmu F6 Menguasai teknologi moden (Mana-mana jawapan munasabah
.Kesan kedatangan Islam terhadap bahasa Melayu F1 -Menjadi Lingua franca di kepulauan Melayu H1a -mampu bersaing dengan bahasa lain didunia H1b -Menjadi bahasa Ilmu F2 -Kedatangan Islam memantapkan bahasa Melayu F3 -Digunakan sebagai bahasa istana F4 -Menjadi bahasa surat menyurat F5 -Menjadi bahasa perhubungan antara wilayah F6 -Menjadi bahasa untuk berdakwah F7 -Sebagai bahasa pengajaran dan pembelajaran
F1 -Kepercayaan lama seperti memuja semangat dan keramat mulai hilang F2 -Cara hidup Islam telah diasimilasikan H2a -Amalan memakai tudung dan bersongkok F3 -Ajaran Islam dijadikan sebagai ad-din atau cara hidup yang lengkap dan menyeluruh F4 -Konsep kelas dalam masyarakat digantikan dengan konsep persaudaraan F5 -Nilai-nilai hidup Islam dijadikan amalan dalam kehidupan seharian H5a -contohnya amalan tolong-menolong,hormat menghormati dan bekerjasama H5b -Sikap dan amalan bersatu padu dalam kalangan orang kampung diperkukuhkan
Pengaruh kesenian Islam F1 -Seni khat dapat dilihat pada batu nisan dan ukiran kayu H1a -tulisan abjad Arab diukir cantik pada batu nisan H1b -ukiran pada batu nisan Malik Ibrahim yang dibawa dari Gujerat H1c -makam Naina Hisham al-din yang ditemui di pasai turut mengandungi sayair dan pola hiasan daun yang berunsur Parsi F2 -Seni khat turut diukir pada batu bersurat,dan bilah mata keris H2a -merakamkan ayat suci al-Quran,hadis serta catatan sejarah pemerintahan tempatan H2b -ayat suci al-Quran ditatahkan dengan emas,perak dan permata H2c -Batu bersurat Terengganu yang bertarikh 1303 Masihi merupakan seni khat tertua F3 -seni ukiran kayu kayu masyarakat Melayu turut dipengaruhi seni khat Islam H3a -unsur seni kaligrafi Islam turut menggunakan huruf Arab,ayat al-Quran dan tulisan jawi H3b -pada bangunan masjid,surau dan rumah kediaman terdapat rangkaian tulisan al-Quran F4 -Pengaruh seni bina Islam turut terserlah pada bangunan masjid C4` -contohnya bangunan Masjid Ubudiah Kuala Kangsar
Perkembangan undang-undang syariah F1 -Pemimpin kerajaan Islam Asia Tenggara memperkenalkan undang-undang syariah H1a -bertujuan menjamin kesejahteraan rakyat dan negeri F2 -Undang-undang Islam masih tidak dapat dilaksanakan kerana masih terikat dengan undang-undang adat F3 -Pengendalian undang-undang Islam berkaitan kesalahan jenayah H3a -seperti kesalahan mencuri,pembunuhan,perniagaan,pembahagian harta pusaka serta perniagaan F4 -Kerajaan Melayu Melaka mempunyai undang-undang jenayahnya sendiri H4a -berdasarkan undang-undang jenayah dan adat H4b -undang-undang jenayah termaktub dalam Hukum Kanun Melaka yang digubal oleh Sultan Muzaffar Syah H4c -Semasa pemerintahan Sultan Alauddin undang-undang Islam dipraktik dengan tegas di Melaka F5 -Kerajaan Acheh memiliki sebuah perlembagaan Islam yang dikenali Kanun Mahkota Alam H5a -menerangkan tanggungjawab raja sebagai pemerintah H5b -mencatatkan adat istiadat dan peraturan tradisi Acheh
. Perkembangan sistem pondok F1 -mula diperkenalkan oleh Kerajaan Perlak di Sumatera F2 -berkembang di Acheh,Pattani,Jawa dan Tanah Melayu F3 -di pattani pelajar sekolah pondok terdiri dari masyarakat tempatan dan pelajar dari negeri lain di Asia Tenggara F4 -pondok turut dikenali sebagi pesantren di Jawa dan dayah di Acheh F5 -mata pelajaran yang diajar disekolah pondok ialah usuludin,Tasuf,Hadis dan Tafsir F6 -menggunakah bahasa Melayu dan Arab sebagai pengantar F7 -pelajar menyediakan sendiri keperluan di sekolah pondok seperti makanan dan minuman F8 -kauam wanita turut diberi peluang belajar disekoklah pondok
.Pengaruh dalam ekonomi F1 -Islam menggalakkan umatnya mencari rezeki yang halal F2 -melarang perbuatn mengemis F3 -Islamgalakkan umatnya berniaga dan amalkan unsur halal F4 -Amalan riba,penipuan dan penindasan di larang dalam perniagaan F5 -Sifat berjimat dan bersungguh-sungguh amat digalakkan
F1-kedatangan Islam mengubah budaya masyarakat dengan cara hidup yang berorientasikan Islam C1a-cara berpakaian iaitu bertudung kepala dan bersongkok F2-Islam dijadikan sebagaibAd-Din iaitu cara hidup yang lengkap dan menyeluruh F3-kedatangan Islam telah mengubah sistem sosial masyarakat yang mempunyai kelas kepada konsep persaudaraan dan persamaan taraf sesama manusia F4-nilai-nilai akhlak Islam dijadikan panduan dalam kehidupan harian C4a-sifat tolong-menolong, hormat-menghormati dan bekerjasama menjadi budaya masyarakat F5-kemurnian Islam tergambar dalam cara hidup orang Melayu C5a-amalan gotong-royong F6-amalan bersatu padu dan semangat kerjasama dalam kalangan masyarakat kampung dapat dipupuk dan diperkukuhkan
(mana-mana 6 isi x 1 markah )
F1-Syeikh Ismail dan Fakir Muhammad ialah pendakwah terawal F2-ahli sufi seperti Syarif Amir Sayyid Al-Syirazi dan Tajuddin Al-Asfahani menyebarkan Islam di pasai F3-di Melaka terdapat pendakwah seperti Syeikh Abdul Aziz, Maulana Abu Bakar dan Maulana Yusuf F4-menjadikan masjid, istana dan rumah sebagai tempat mempelajari ilmu pengetahuan Islam H4a-berkembang menjadi pusat pendidikan seperti pondok, pesantren dan dayah di Acheh F5-muncul ulama tempatan seperti Hamzah Al-Fansuri, Syamsuddin Al-Sumaterani dan Abdul Rauf Singkel F6-Acheh menjadikan ulama sebagai penasihat raja yang memerintah H6a-seramai 22 orang ulama ditugaskan di Balai Gadang untuk memberi bantuan kepada pentadbiran Acheh F7-Islam dapat dipraktikkan dalam politik dan penradbiran Acheh F8-di Jawa, kebijakan Wali Songo berdakwah berjaya mengislamkan masyarakat tempatan H8a-menimbulkan kesedaran tentang maksud bekerja dan beramal H8b-menghapuskan pengangguran dengan mengikis sifat malas H8c-mengelakkan hidup mewah dan membazir F9-Wali Songo menjadikan Demak sebagai pusat pergerakan dakwah Islamiah F10-Wali Songo mendirikan Masjid Agung Demak untuk menjadi markas dakwah Islamiah
(mana-mana 8 isi x 1 markah )
F1-menjamin kestabilan negara F2-mewujudkan keharmonian dan keamanan F3-melahirkan masyarakat yang bersatu padu F4-mendidik akhlak yang baik F5-melahirkan pemimpin yang adil
(mana-mana jawapan yang munasabah)
F1 Idea-idea pembaharuan yang di bawa dari Timur Tengah F2 Membetulkan pandangan orang Melayu terhadap Islam F3 Menjelaskan konsep agama Islam sebenar F4 Agama Islam dijana dari aspek dunia dan akhirat F5 Untuk mencapai kemajuan orang Melayu perlu kembali kepada ajaran Islam sebenar F6 Orang Islam perlu maju dalam bidang ekonomi, sosial, pendidikan dan politik F7 Konsep menuntut ilmu perlu F8 Ilmu dunia dan akhirat F9 Ilmu dunia yang digalakkan ialah berdagang, pertukangan, perubatan, perundangan dan perusahaan F10 Orang Islam digalakkan berfikiran kritis terhadap penjajah F11 Raja dan pembesar Melayu perlu memainkan peranan untuk memajukan bangsa Melayu [Mana-mana 8 x 1m]
F1 Melalui akhbar dan majalah F2 Al-Imam, neracha, Idaran Zaman dan Pengasuh F3 Menyebarkan idea pembaharuan Islam F4 Menyedarkan orang Melayu F5 Mengkritik penjajah , raja dan pembesar Melayu F6 Melalui pendidikan F7 Menubuhkan madrasah F8 Memberi pendidikan ilmu dunia dan akhirat F9 Memberi peluang pendidikan kepada kaum wanita F10 Melalui kegiatan dakwah F11 Penyebaran risalah F12 Penulisan novel Hikayat Faridah Hanum [Mana-mana 6 x 1m]
F1 Melalui penerbitan akhbar, majalah dan novel F2 Menyampaikan idea perjuangan F3 Membangkitkan isu-isu kemunduran masyarakat F4 Membangkitkan kesedaran kebangsaan F5 Melahirkan ramai tokoh kewartawanan F6 Komited dan sedar mengenai nasib bangsanya Mana-mana jawapan yang munasabah [Mana-mana 6 x 1m]
|
1 1 1 1
1
1 1 1
1 1
1 [8m
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [6m]
1 1 1 1 1 1 1 [6m]
|
1 comment:
cikgu...oyak lalu la masuk gap0 dlm exam.....ped
Post a Comment